Waarom is leren leren belangrijk? Dalderop en Halewijn verwoorden het zo: Wie leert leren, krijgt grip op het leren als proces. De leerder verbetert niet alleen haar vaardigheden, maar kan ze daarna zelf onderhouden en nieuwe vaardigheden leren.

En wat vraagt dat van de begeleider?

 

Leren leren door coaching vraagt een niet-sturende begeleidingsstijl. De regie blijft bij de leerder. De coach ondersteunt het leerproces van de leerders met vragen en coachende werkvormen.
De nieuwe website is bedoeld voor degene die met deze begeleidingsstijl wil kennismaken of haar of zijn coachingsvaardigheden wil uitbreiden.

 

Leesvoer en Handvatten

In verschillende rubrieken kun je de informatie vinden. Zo kun je bij leesvoer artikelen lezen over verschillende projecten die te maken hebben met autonome leerders en coaching.Zoals ’Zelfstandig leren leren. Wat ervaren de leerders?’, een artikel over het project Autonomous Literacy Learners- Sustainable results, een korte handleiding voor coaches, en een artikel over autonome woordenschatverwerving. 

Er zijn handvatten om leren leren te ondersteunen met coaching. Hier is onder andere de publicatie Coachen in groepen, 24 werkvormen voor groepscoaching te vinden. Het gaat om werkvormen die je in verschillende fases van het coachings-proces kunt inzetten. Die fases zijn:

Fase 0: Eigenaarschap

Fase 1: Wat wil je leren?

Fase 2: Hoe ga je leren?

Fase 3: Acties uitvoeren

Fase 4: Hoe ging het?

 

Om te laten zien dat de werkvormen kunnen inspireren tot autonoom leren, hier een voorbeeld van een werkvorm die je kunt gebruiken in Fase 2:  de werkvorm Tafelkleedje.

En zo zijn er nog 23 andere werkvormen te vinden, variërend van Complimenten vissen tot de Vlaggetjeslijn.

Naast het werkvormendocument kun je bijvoorbeeld ook het instrument Observatie competenties autonoom leren downloaden.

 

In beeld en training

Bij de rubriek in beeld zijn video’s opgenomen. Hier kun je fragmenten van coachgesprekken bekijken. De fragmenten geven samen een aardig beeld van de verschillende fasen van de begeleiding en de manier van werken van een coach.

Als laatste is er de rubriek training. Hier staat een overzicht van bijscholingsmogelijkheden.

Lerenlerendoorcoaching is een leuke website met nuttige en gratis informatie. Zeer bruikbaar voor docenten en begeleiders die van hun cursisten meer autonome leerders willen maken.

 

De auteurs schreven al eerder in Les over dit onderwerp.

 

Dalderop, K. & Halewijn, E.. (2018). Autonome leerders, duurzaam resultaat. In: Les 205.

Dalderop, K. & Halewijn, E. (2015). Zelfstandig leren leren. Wat ervaren leerders
LesOnline 2015.